torstai 17. tammikuuta 2019

[PC] Dragon Quest XI (2017)


Ensimmäinen Dragon Questini on nyt takanapäin ja tässäpä siitä hieman mietteitä tuoreeltaan..

Ennakkoon tietenkin kammoksutti taas Akira Toriyama, jonka tyylistä en ole koskaan suuremmin välittänyt. Tämä kuitenkin oli ihan kehuttu peli ja kuvien perusteella en mitään yökötysreaktiotaan saanut, niin päätin rohkein mielin tarttua haasteeseen ja korkata itselle uusi pelisarja. Jo intron kohdalla ihastelin miten upealta kaikki näyttää ja kun itse peli alkoi, sama positiivinen taivastelu jatkui. Olihan se vaan kauttaaltaan kaunis peli eikä ihmishahmotkaan olleet niin Toriyamamaisen ärsyttävän näköisiä. Jotkut viholliset oli kyllä alkuun vähän turhan hassuja, mutta kun tähän kauniiseen, mutta myös hieman erikoisia vihollisia sisältävään maailmaan pääsi paremmin syventymään, niin ei ne mörötkään sitten enää pistäneet silmään samalla tapaa kuin aluksi. Dragon Quest-sarja ei muutenkaan ottanut itseään vakavasti ja olin asian kanssa ihan sinut.

Tämä on tavallaan, mitenhän sen nyt sanoisi, loppujenlopuksi jotenkin simppeli peli, mutta ihan hyvällä tavalla. Jotenkin tämän fiilis on sellainen iloisen keveä, joskin pelin pirtsakka ja iloinen ulkonakökin saattaa tehdä kyllä osansa. Parasta kuitenkin oli ainakin se, että taistelun päätyttyä kaikki ryhmän henkiin jääneet sai expat itselleen, oli sitten taistelussa osallisena tai ei. Eli taustajoukoissa majailevat hahmot eivät koskaan jääneet jälkeen expakadon takia joka pahimmillaan aiheuttaa niiden hahmojen käyttökelvottomuutta ilman ylimääräistä grindaamista, mikä on jrpg-pelissä usein todella ärsyttävää. Tämän ominaisuuden suosisin ehdottomasti yleistymään muihinkin peleihin. Plussaa myös arpataisteluiden puuttumisesta.



Taisteluissa pystyi oletuksena liikkumaan vapaasti, mutta kun pian tajusi että se on vain silmänlumetta mikä ei oikeasti vaikuta yhtään mihinkään, vaihdoin sen turhana pois ja tilalle tuli perinteinen suorassa rivissä pönöttäminen ihan vaan selkeyden vuoksi.

Negaa pitää antaa musiikista, sillä sitä on aivan liian vähän. Musiikki on muuten kyllä kelpoa (vaikka yleinen bossitune onkin tosin turhan ponneton), mutta ne samat rimputtelut soi yleensä joka paikassa, jolloin ne alkaa käymään liian tutuiksi liian nopeasti. Käsittämätön "moka" näinkin isossa pelissä. Lisää negaa myös paikoin vähän ärsyttävistä sivutehtävistä ja puhumattomasta päähahmosta, joka tekee siitä ennemminkin persoonattoman sivustakatsojan kuin sankarillisen päähahmon, mutta siinäpä ne oikeastaan onkin. Partyn muut hahmot oli kautta linjan jeppis tasoa eikä brittidubbikaan häirinnyt.

Juoni alkoi oikein mielenkiintoisesti ja vaikka se ei mitään kovin suurta vaihdetta laittanutkaan silmään missään vaiheessa, seurasin mielenkiinnolla seikkailun etenemistä ja hahmojen matkaa. Ehkä lieväksi spoileriksi luokiteltava juttu, mutta ei kannata lopettaa pelaamista ensimmäisiin lopputeksteihin. Paremman lopetuksen tarjoava post gamekin on iso seikkailu.




Dragon Questi pelaa korttinsa turvallisesti perinteitä kunnioittaen, eikä tässä ole mitään uutta ihmeempää kikkaa millä poikettaisiin ihmeemmin tutusta japaniropekaavasta. En ole jrpg-ammattilainen tai DQ-veteraani, niin minua tämä ei haitannut sitten yhtään, päinvastoin. Tykkäsin oikeastaan kun tämä oli niin viimeistelty, hyvin tehty ja komean näköinen, ihan vaan perinteinen jrpg-peli ilman suurempia kikkailuja.

DQXI oli paras pelaamani jrpg-peli tähän saakka. Melkoisen ristiriitainen FFX aiheutti juonensa kanssa paljon enemmän erilaisia tunteita ja pääsee sen takia jossain määrin lähettyville, mutta tämä on niin paljon tasaisempi ja monipuolisempi kokemus pelattavuudeltaan, kokonaisuudeltaan hiotumpi ja negailtavat asiat on paljon pienempiä eikä ole umpilineaarinenkaan, ettei kilpailua silti juuri tarvitse käydä. Pelasin tätä yli 80 tuntia ja kyllästymisen merkkejä alkoi tulemaan vasta aivan lopussa, kun grindailin leveleitä vikaa bossia varten ja kaikki muu minua kiinnostava sisältö alkoi olemaan tehtynä.



Tämä oli ensimmäinen Dragon Questini, mutta luulenpa hyvinkin ettei ollut samalla viimeinen. DQXI oli ihan minusta ihan törkeän hyvä ja koukuttava ja tahdon tällaista lisää.