lauantai 30. tammikuuta 2016

[PC] Quake (1996)

Tästä se kaikki alkaa
Quake, vuonna 1996 tämä tajunnan aidolla kolmiulotteisuudellaan räjäyttänyt peli, joka loppupeleissä jätti ihmiset silti kylmäksi. Maailma oli tasaisesti tylsänruskea ja mitäänsanomaton, Viholliset geneerisiä ja aseissakaan ei mitään hurraamista juuri ollut. Suurin syy pettymykseen lieni aiemmin samana vuonna ilmestynyt värikäs, ja kaikin puolin paljon pirteämpi ja säädyttömämpi (eli parempi) Duke Nukem 3D.

Pelasin toki yksinpeliä silloin, läpikin asti, mutta ei se hurraahuutoja minulta edellämainittujen seikkojen vuoksi saanut. Quake sai suosioni vasta myöhemmin, QuakeWorldin sekä Team Fortressin avattua ovensa.

QuakeWorldista ja Team Fortressista riittäisikin muisteltavaa mutta tämä artikkeli koskee nyt sitä vaatimattomampaa yksinpeliä johon jälleen vuosien jälkeen retroilumielessä iskin näppini, joten keskitytään siihen.

Samoilla säännöillä mentiin kuin Ultimate Doomin kanssa aiemmin, eli ei grafiikkamodeja eikä välitallennuksia kenttien sisällä. Aluksi laitoin reteästi vaikeustasoksi piilossa olevan Infernon, mutta jo ensimmäisen episodin viidennessä kentässä sorruin vaihtamaan sen konsolista käsin "vain" toisiksi vaikeimpaan, jotta voidaan pitää tallennussäännöstä kiinni ja saadaan peli läpi kohtuullisessa ajassa. Myöskin kentät halusin pelata rehellisesti läpi, eli ei rakettihypyillä tai bunnyttamisella oikomisia.
I'm a real bo.. 3d head

Ensimmäisen episodin jälkeen tuntui, että Quakesta puuttuu se jokin, sielu, mikä Doomissa oli. Kaikki on tylsää ja tympeää, ruskean, vihreän ja harmaan eri sävyjä, kentät ovat tyhjiä yksityiskohdista sekä pimeitä, eikä mikään kuulosta oikein miltään. Haulikko oli Doomissa the ase, tässä se on harvinaisen tylsä, kuten muutkin aseet. Mikä meni vikaan id Software? Ainoastaan kranaatinheitin tuntui nyt ja silloin joskus, että tämähän on ihan vänkä.

Kolmen episodin jälkeen edelleen sama linja pitää: eihän tämä nyt mitään hirveää pakkopullaakaan ole, kyllähän tätä pelailee etenkin nyt, kun on se otettu tehtäväksi, mutta siinäpä se. Kentät on visuaalisesti pirun tylsiä, suurimmaksi osaksi sitä saman näköistä hallia ja putkea linnateemalla kentästä toiseen, mutta onneksi levelit on pidetty suurimmaksi osaksi aika suoraviivaisina, mistä pidän.

Neljäs, viimeinen episodi kun oli vihdoin takana, niin päälimmäinen fiilikseni oli helpotus. Viimeinen episodi oli kenties epämiellyttävin kaikista, paikoittain helkkarin pimeää ja sokkeloista, sekä oli huomattavasti vaikeampi kuin edelliset. QuakeWiki tietääkin kertoa näemmä, että se on jämäleveleiden episodi. Ja ainoa episodi joka sisältää pelin ärsyttävimmän vihollisen, joka puolelle nopeasti poukkoilevan limapallon joka räjähtää naamalle.
http://www.retrospiritgames.co.uk/2014/08/worst-videogames-enemies-01-spawn-quake.html

Quakesta huokuu fiilis, että meniköhän projekti maaliin niinkuin id oli toivonut ja suunnitellut. Teknisesti on toki edistytty paljon sitten edellisen pelin, Doom2:n, mutta sisällön viimeistely tuntuu ontuvan. Painostavat Trent Reznorin sinällään hyvät musiikit sopivat kyllä Quaken tunnelmaan, mutta kokonaisuus ei vain klikkaa. Tuntuu että visiot eivät ole kohdanneet id:llä peliä tehdessä täysin, joku on halunnut tehdä Doomin uudestaan uudella moottorilla, toinen halunnut tehdä toisenlaista, ja sitten on viimehetkillä saatu kasaan joku hybridi mikä on ollut pakko julkaista viimeistelemättömänä ajan loppuessa kesken. Ja asiaa tutkiessani, olin ollutkin oikeassa. QuakeWikistä lainaus: "Early on, Quake was supposed to be merely a fantasy world with swords, balls with chains, &c., but they decided to make the game more like Doom, as fast as they could, instead of a role-playing game"


Tässähän ihan herkistyy
Edellisestä projektista, Ultimate Doomin suorittamisesta jäi hyvä fiilis, tästä ei niinkään. Olen silti ihan tyytyväinen että tuli tämäkin nyt sitten tehtyä ja koettua ja Hard oli kaikinpuolin ihan sopiva vaikeustaso. Kuolemia tuli, muutama ragequittikin samaten, mutta sehän kuuluu vain lajiin. Lisäreihin, joita en ole koskaan pelannut, en ajatellut nyt samantien ainakaan syventyä, pitää katsoa jos myöhemmin sitten tekee niistä oman projektinsa. Mietin mielummin seuraavaksi työn alle jotain muuta peliä ja muutama vaihtoehto onkin jo mielessä. Pysykää kanavalla, lisää on tulossa.