keskiviikko 15. marraskuuta 2017

[PC] SUPERHOT (2016)


SUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOTSUPERHOT

Superhot oli hauska ja innovatiivinen fps-peli. Kantavana ideana on, että aika on (lähes) pysähdyksissä koko ajan, mutta normalisoituu liikkuessa ja myös pieneksi hetkeksi ampuessa. Pääpaino on perinteisen räiskintäkokemuksen sijaan hengissä selviytymisessä ajan hallinnan avustuksella, sillä yhtäkään luotia ei pelihahmo kuolematta kestä. Tämä muistuttikin paikoittain enemmän puzzle-peliä, kuin perinteistä fps-räiskintää. Kentät on lyhyitä "puzzleja", joita yritetään uudestaan ja uudestaan niin kauan, että viholliset on onnistuneesti eliminoitu. Palkinnoksi näytetään uusinta, mutta toisinkuin yleensä, tällä kertaa ILMAN hidastuksia.



Superhot on simppeli ja lyhyt yhden tempun poni, mutta mekaniikka toimii pelillisesti oikein hyvin. Matrixmainen luotien väistely ja viileiden tilanteiden luominen on oikein kutkuttavaa. Peli on kokoelma lyhyitä kenttiä, joiden välillä esitellään vähän pakonomaisestikin jonkinnäköistä juonta. Vaikka juoni itsessään ei minua sen suuremmin kiinnostanut, niin nämä välinäytökset on kuitenkin toteutettu ainakin omaan taiteelliseen makuun todella mielenkiintoisesti. Pelin äärimmäisen pelkistetty ulkonäkö ja värimaailma on varmaan joidenkin mielestä tylsä, mutta minua se ei kyllä häirinnyt yhtään. Päinvastoin.

Hirveästi pidempään tätä ei ehkä olisi tällaisenaan jaksanutkaan pelata, mutta nyt se on juuri passeli, omanlaisensa pirteä tunnin tai parin rykäisy. Pelin keskeisin mekaniikka sopisi kyllä isompaankin peliin ja etenkin VR-puolelle. Niitä odotellessa. Superhotista on myös tehty VR:lle suoran porttauksen sijaan uusi peli, mutta sitä en laitteiden puutteessa ole päässyt kokeilemaan. Himottaisi kyllä, sillä entistä päheämmältähän se trailerin perusteella näyttäisi.