Skedeiltiinpä taas hetki Tonin ja kumppaneiden kanssa.
THPS4 uudisti jo tutuksi käynyttä kaavaa hivenen, kun uramoodi pistettiin uusiksi. Enää ei ole kaikki kentän tehtävät kerralla auki, joita suoritetaan samanaikaisesti siinä muutaman minuutin aikana, vaan nyt entistä isommilla pelialueilla saa liikkua vapaaksi ja ottaa kaduntallaajilta vastaan aikarajallisia tehtäviä yksi kerrallaan. Muutos toimii hyvin ja on tervetullut uudistus. Vanha kaavakin on ihan jees, ei siinä mitään, mutta olihan se jo ehtinyt käydä aika tutuksi.
Siinä ne tärkeimmät uudistukset pitkälti olikin. Muuten tonihaukka on hyvin pitkälti sitä samaa kuin ennenkin, niin hyvässä kuin pahassa. Tehtävät on pääosin niitä ihan samoja vanhoja tuttuja aiemmistakin peleistä: keräämistä, tuhoamista, pistetehtailua sekä aina välillä jotain ihan päätöntä, kuten pelastaa maalari hain kimpusta.
Uudistuksiakin on tehtävärintamalle saatu, kuten mahdollisimman nopeasti liikkumista paikasta A -> B (usein vielä pujotellen), joka on älyttömän raivostuttavaa puuhaa, sillä aikarajat on joskus kovin tiukkoja. Toinen vähemmän kiva uudistus on joissain tehtävissä hyödynnettävä autojen takapuskurissa roikkuminen.
Aiemmista peleistä tutut kenttien välillä nähdyt kolmen rundin pistekilpailut on nyt muutettu yksittäisiksi tehtäviksi, eikä niidenkään kanssa täysin onnistuttu. Kisa-alue on tiukasti rajattu, mutta ne rajat ovat pelaajalta piilossa. Jos tulee vahingossa vauhdilla grindattua kisa-alueen yli ja lopetat tempun sielä, niin pisteille voi sanoa heipat. Tämän jälkeen pitää vielä taiteilla itsensä takaisin alueelle, ja siinä menee pisteiden lisäksi vielä aikaakin hukkaan. Pistekisat oli niin ärsyttävästi toteutettu, etten niitä suorittanut kuin yhden. Onneksi ihan kaikki tehtävät ei ole tässäkään läpäisyä ajatellen pakollisia.
Ehdottomana parannuksena kolmoseen, siviili-ihmiset eivät pääse tässä juuri ärsyttämään, kun niihin törmääminen ei enää kaada pelihahmoa, vaan kaatuvat itse pelaajan sijaan. Nyah hah hah, kosto on suloista.
Tekemistä tässä on huomattavasti enemmän kuin aiemmissa. Kaikenlaisia tehtäviä, haasteita ja kerättävää on todella runsaasti. 100% suorittaminen vaatisi todella rautaisia hermoja ja taitoa. Minulla ei ole kumpaakaan, niin tyydyin ihan perinteiseen yhdeksänkymmenen pro pointsin minimiläpipeluuseen. Kyllä siinäkin sai yrittää ihan riittävästi.
Vaikka kaikkea on enemmän, on uudistusten määrä uramoodin päivittämisen lisäksi todella vähäistä. Uusi vapaampi uramoodi oli sarjalle hyvä piristysruiske, mutta pelaaminen on silti yksinkertaisesti liian tutun tuntoista ja jotkut tehtävistä on suoraan sanoen raivostuttavia. Vaikka tämän parissa tulikin ragetettua runsaasti ja käytännössä koko ajan tätä pelatessa ärsytti, oli tätä silti vaan jostain syystä pakko jatkaa ja jatkaa. Kai tämän on sitten kuitenkin oltava kaikesta huolimatta ihan hyvä peli.