lauantai 31. maaliskuuta 2018

[PC] Quake: Arcane Dimensions (2016)


Modikatsauksesta pitkästä aikaa, päivää. Arcane Dimensions on ykkösQuakelle tehty modi, joka pääasiassa lisää uusia kenttiä, mutta niiden ohella tuo myös uusia vihollisia, aseita ja parannuksia itse engineen.

Arcane Dimensions on julkaistu alunperin jo pari vuotta sitten, mutta kenttiä on lisätty tasaisesti sen jälkeenkin ja finaaliversio tuli vasta tämän vuoden alussa, lisäten pakettiin vielä sen viimeisenkin. En ollutkaan tähän aiemmin tutustunut, joten valmiista 1.7 -versiosta olikin oikein hyvä aloittaa.

RTCW:n ja SiN:n jälkeen on todella nautittava pelata oikeasti hyviä ja sujuvasti eteneviä kenttiä. Modin tempo on hengästyttävän nopeatempoinen ja juuri sopivan haastava: tässä saa koko ajan olla liikkeessä ja muutenkin tarkkana, sillä vihollisia on kentissä yleensä satoja ja kuten mainittua, vaikeustasoa on ruuvattu asteen vaikeammalle puolelle. Suurista vihollisarmeijasta huolimatta kentät on hyviä kokonaisuuksia, omannäköisiään ja taidolla rytmitettyjä, eikä peluu mene puuduttavaksi jatkuvasta räiskimisestä. Toiminnan flow muistuttaa minusta paljon uusinta Doomia, jossa alati liikkeessä pysyminen on menestyksen avain.



Yllättävänä piristyksenä kenttäkokoelma ei olekaan episodimainen jossa siirrytään kentästä kenttään, vaan hub(e)ista valitaan kentät vapaassa järjestyksessä yksi kerrallaan. Kaikki kentät alkaa myös puhtaalta pöydältä, ilman aiemmista kerättyjä aseita ja panoksia. Levelit on hieman haarautuvia ja niistä löytyy sellaista wanhaa Doomimaista sokkelofiilistä, mutta ovat kuitenkin pääasiassa melko selkeitä, eikä joukossa ole mitään liian labyrinttimaisia tekeleitä. Arkkitehtuuri on ainakin todennäköisesti komeinta, mitä tässä pelissä on koskaan aiemmin nähty ja muutamat on jo kokonsa puolesta Quaken mittapuulla melkoisia spektaakkeleita.

AD ei ole mikään total conversion-modi, vaan lisää hienovaraisesti omia juttujaan ja tuo oivan sekoituksen niin wanhanmallista kuin nykyaikaistakin kenttädesigniä. Se pelaa hyvin pitkälti vaniljan Quaken tapaan, mutta pienillä parannuksilla ja lisäyksillä. Levelikattaus kun oli vieläpä näinkin priimaa, niin kyllähän minä tästä tykkäsin ja pelattavaakin oli useiksi tunneiksi. Tällainen Quake olisi pitänyt olla alunperinkin.



Huom. AD vaatii toimiakseen kolmannen osapuolen enginen, esimerkiksi QuakeSpasm:n.