perjantai 28. lokakuuta 2016

[PC] Doom 2: No Rest for the Living (2010/2012)


Kun Doom 2 portattiin Xbox 360:lle digitaalisesti Live Arcaden kautta Nerve Softwaren toimesta, niin he tekivät siihen samalla myös uuden lisälevyn, nimeltään No Rest for the Living. Doom 3 BFG Editionin kyljessä se julkaistiin virallisesti vähän jälkijunassa myös PC-pelaajien pelattavaksi, ja hyvä niin.

No Rest for the Living on vaatimattomasti vain 8+1 kentän pituinen lyhyt episodi. Uusia vihollisia, aseita tai musiikkia ei siis mukana ole.

Onneksi sisältö on lyhyydestään huolimatta varsin laadukasta. Pääasiassa levelit ovat oikein miellyttäviä, niistä löytyy hyvin etenevät pohjat ja jänniä ylläreitä ilman suurempia halpamaisuuksia. Viimeinen kenttä osoittautui melko metkaksi, etenkin kun en ollut muistanut tallentaa kentän alkuun, niin piti selvitä ilman edellisistä leveleistä kerättyjä aseita ja panoksia. Uhhuh, siinä tuli koettua joitain jänniä hetkiä.


Haaste tuntuu olevan ihan hyvin kohdallaan vaikka hitusen vaikeampikin voisi vielä olla. Alun perusteella pelkäsin turhan helppoa läpijuoksurallia Ultra Violencellakin, mutta kyllä se vaikeustaso onneksi sieltä parin kentän päästä nousi ja vitoskentässä tuli ensimmäinen kuolemakin jo. Seuraavat tulikin siinä viimeisessä levelissä, jossa taisin kuolla jopa kolmesti, mutta ei tämä ainakaan liian vaikea siis ollut. Vaikeampi on kuin alkuperäinen kampanja, mutta ei tässä olla vielä lähelläkään Final Doomin haastavuutta.

Kentät oli aika nopeita rykäisyjä ja niiden määrän vähyydestä johtuen, ei tästä huvia kovin pitkäksi aikaa saanut. Saman päivän sisällä tuli episodi kahlattua muutamassa erässä (salakenttää en tosin löytänyt) ja yhdellä istumallakin on varmasti monet tämän pelanneet. Hyvä episodi, mutta harmillisen lyhyt sellainen. Nälkä jäi.