tiistai 9. tammikuuta 2018

[PC] Getting Over It with Bennett Foddy (2017)


Mies, ruukku ja hakku vastaan ruudun toisella puolella kiroileva pelaaja hiirensä kanssa. Pelin tekijä itse kuvailee peliä Steamissa näin: "A game I made for a certain kind of person. To hurt them."

Jos QWOP sanoo mitään, on Getting Over It saman tekijän uusi luomus. Omituisten kontrollien omaava juoksupeli QWOP oli pieni internetsensaatio aikanaan, ja myös Getting Over It:stä tuli kymmenien kuuluisien YouTubettajien pelivideoiden ansiosta ainakin jonkinlainen tapaus ja meemilähde. Tällä kertaa Bennet Foddy oli aiempaa ovelampi, siinä missä QWOP oli ilmainen selainpeli, maksaa Getting Over It jo ihan oikeaa rahaa.

YouTubeen alkoi vuoden 2017 lopussa tulvimaan "kaikilta" suurilta pelivideoita tekeviltä hahmoilta omat versionsa vuoren huipun saavuttamisesta ja siitä käydystä matkasta (sekä mokista). Ymmärrän hyvin miksi, onhan tämä kuin tehty YouTubettajia ajatellen. Ja ehkä onkin? Oma mielenkiintoni heräsi heti, kun näin ensimmäiset videot ja pakkohan se oli sitten pian ostaa kovasta hinnasta huolimatta. Tiesin heti, että tulen tykkäämään siitä.


Getting Over It on siitä "kiva", että se tallentaa jatkuvasti. Voit pelata vaikka vain hetken ja jatkaa myöhemmin suoraan siitä mihin jäit. Hyvä ominaisuus, eikö? Tämä hyvä ominaisuus kostautuu myös mokaillessa, kun tuntien hinkkaamisen päätteeksi päädyt korkeuksista takaisin alkumaisemiin, eikä mitään tallennuksia tai checkpointteja ole olemassa sen nykyisen pelitilanteen lisäksi. Moiset hetket kyllä korpeaa ekoilla kerroilla uskomattomasti, mutta kyllä siihen tottuu jossain määrin. Tai ainakin minä totuin jollain tasolla. Kyllähän tätä oppii myös vähän pelaamaan, jolloin niiden vanhojen nurkkien uudelleenkahlailu ei ole enää yhtä tuskaista kuin ensimmäisillä kerroilla, kun ainakin suunnilleen muistaa miten aiemmin on ne kohdat selvittänyt.

Joo, kyllä, onhan tämä aika raivostuttava ja vaikea peli, mutta itse olin jotenkin tätä pelatessa, jos en nyt ihan ragelle immuuni, niin kuitenkin siedin tämän tuomia vastoinkäymisiä ihmeen hyvin ja saatoin helposti pelata hyvin pitkiäkin pätkiä kerrallaan. 


Kun vertailen läpipeluuaikoja muihin, en ollut ilmeisesti erityisen hyvä pelaaja. Selvitin tieni maaliin kymmenessä tunnissa. En tiedä mikä on oikea keskiarvo, mutta monet ovat tuntuneet läpäisseen tämän noin viidessä-kuudessakin tunnissa. Huonekaluosiossa minulla meni helposti eniten aikaa ja hermoja, jotenkin en vain ikinä tuntunut onnistuvan pääsemään sieltä pois.

Lopulta finaaliin päässeenä olo oli äärimmäisen helpottunut, mutta olisin kuitenkin kaivannut vielä lisää pelattavaa. Olen yleensä lähtökohtaisesti vähän dlc-vastahakoinen, mutta tähän toivoisin lisäsisältöä. Kokonaan uusi vuori pelattavaksi olisi kova juttu ja hyvin todennäköisesti sellaisen delsun ostaisinkin.