Julkaistu alunperin: 2014
Portattu Ps4:lle: 2015
Kroatialainen puzzleilu yllätti kovista odotuksistani huolimatta laadukkuudellaan. Vaikka vakava ja älykästä diippiä filosofiaa täynnä oleva puzzle-peli Serious Samin isältä kuulostaa hivenen erikoiselta yhdistelmältä, niin lopputulos toimi kuitenkin todella hyvin.
Se tärkein osa-alue, eli puzzlet on erittäin jees. Ongelmat ei ole koskaan tuskastuttavasti liian vaikeita eikä kryptisiä, vaikka joitain aika kinkkisiä mukana onkin. Perinteisiä ratkaisun jälkeen tulleita "äh, miten en tätä muka aiemmin tajunnut"-fiiliksiä tuli ainakin vastaan riittämiin. Myönnettäköön etten pelannut tätä yksin, ja että joissain pulmissa olisi minulla huonona loogisena ajattelijana kestänyt huomattavasti kauemmin mitä kanssapelaajalla. Ehkä joskus tilanne oli toisinkinpäin, mutten voi olla varma. Toivottavasti. Talos osoittautui kuitenkin hyväksi peliksi kahdestaan miettimiseen ja vuorottain pelaamiseen.
Puzzlejen ohella löytyy myös mielenkiintoista filosofiaa ja juttelua tietokonepäätteen kanssa. Maailmasta kertovaa lorea tuli tekstimuodossa enemmän kuin jaksoin lukea, mutta äänimuotoiset kertomukset, jumalhahmon hölinät ja tietokoneen kanssa jutustelu oli huomattavasti miellyttävämpää antia. Olenhan aina ollut pelien äärellä hyvin laiska lukija, ei siis yllätyksiä ettei kaikki tekstipohjaiset tarinat jaksaneet enää puolivälin tienoilla niinkään kutkutella. Erilaisia lopetuksia on näemmä kolme ja ainakin näkemäni oli ihan tyydyttävä, vaikken kissoja nähnytkään :(
Puzzlejen ympärillä olevat puitteet ovat komeita, joskin vähän tyhjyyttään kumisevia. Vertailuna The Witnessin ympäristöistä löytää kaikkea jännää ja mielenkiintoista visuaalista kikkailua sekä interaktiivista tekemistä kaikkialta, koko ajan, kunhan vain pitää silmiä auki. Talosin maailma ja suuret, mutta tyhjät tilat tuntui jotenkin paljon passiivisemmalta sen jälkeen. Ylläreitä ja salaisuuksia löytyy toki seikkailemalla tästäkin ja tuskin näin murto-osaakaan olemassa olevista.
Ainakin perinteisellä Ps4:llä pelattuna ruudunpäivitys takkuaa ja pomppii aikalailla. Se ei toki ole tällaisessa pelissä kovinkaan vakavaa, mutta kyllä se minulla ainakin pisti ikävästi silmään. Epätasainen fps jääkin oikeastaan Talos Principlen ainoaksi laskemisen arvoiseksi murheenkryyniksi.
Talos ansaitsisi enemmän kehuja kuin mitä tästä tekstistä voisi taas päätellä. Tiivistetään seuraaviin sanoihin: erittäin hyvä ja älykäs puzzleilu mielenkiintoisella taustajuonella. Näyttääkin hyvältä, vaikakkin ruudunpäivityksen kustannuksella.
Screenshotit peräisin täältä.